Welkom aan boord! (Onboarding)
De term onboarding wordt vaak gebruikt voor de voorbereiding van een medewerker op zijn
nieuwe baan. De eerste werkdag is al spannend genoeg. Je wordt overspoeld door nieuwe
indrukken, gezichten en veel informatie. Als werkgever kun je veel doen om zo snel mogelijk
te profiteren van de extra kennis en energie van nieuwe medewerkers op de werkvloer. Met
een goede onboarding geef je hen een vliegende start.
Onboarding: wat is het precies?
De onboarding is de eerste fase in een samenwerking tussen een organisatie en haar
nieuwe medewerkers. Tijdens een onboarding worden nieuwe medewerkers verwelkomd
aan boord en krijgen ze alle benodigde hulp, begeleiding en informatie. Dit gaat verder dan
het wijzen op de juiste werkplek en de koffieautomaat. Onboarding is namelijk ‘het leren
kennen van werk’ en gaat vooral over de organisatiecultuur, de visie, missie,
talentontwikkeling en samenwerking met collega’s.
Het doel van het onboardingsproces is dat je medewerker zich snel onderdeel voelt van de
organisatie. Want pas wanneer je je betrokken voelt bij een nieuwe club, raak je
gemotiveerd om hen vooruit te helpen en er volledig voor te gaan. Dus niet alleen de nieuwe
medewerker, maar ook het bedrijf profiteert van een goede onboarding.
De voordelen van goede onboarding:
● Kwaliteit en consistentie
Door iedereen binnen de organisatie hetzelfde onboardingsproces door te laten maken en
dezelfde kennis en kunde bij te brengen heeft iedereen dezelfde gedegen basis. Dit draagt
bij aan consistente en kwalitatieve resultaten van het bedrijf als geheel. Naast de specifieke
vakkennis die belangrijk is voor het uitoefenen van de functie, is het dus verstandig om de
onboarding te stroomlijnen in een programma.
● Behoud van talent
Een goed onboardingsproces zorgt voor binding tussen de medewerker en de organisatie.
Dat zorgt vervolgens weer voor goede resultaten en het behoud van talent binnen het
bedrijf. Ideaal in deze krappe arbeidsmarkt. 50% van de medewerkers besluit namelijk in de
eerste zes maanden, bewust of onbewust, of ze voor een bedrijf blijven werken. En goede
mensen wil je behouden!
● Het creëert ambassadeurs
Goede onboarding maakt van medewerkers ambassadeurs. Ze voelen zich thuis in de
organisatie. Ze weten precies waar ze aan toe zijn, ze kennen de bedrijfscultuur en bouwen
een band op met hun collega’s. Met goede onboarding start dit proces meteen vanaf dag
één.
● Kosten besparen
Met een goed onboardingsproces bespaar je kosten op twee manieren. Allereerst kan een
gebrekkige onboarding of het ontbreken ervan ervoor zorgen dat een nieuwe medewerker
alweer snel vertrekt. Aan de andere kant kun je onboarding grotendeels automatiseren en
digitaal aanbieden. Dit scheelt tijd en dus geld.
● Starten kan altijd en overal
Met de krappe arbeidsmarkt en de coronapandemie en de daarbij behorende gewenning
aan online werken worden medewerkers steeds vaker op afstand aangenomen. Een digitaal
onboardingprogramma kan in feite altijd en overal worden doorlopen. Zo kunnen nieuwe
medewerkers te allen tijde goed van start.
Ready for take-off!
Met een goede onboarding gaan nieuwe medewerkers vol vertrouwen van start met hun
nieuwe baan. Wil je je huidige onboarding onder de loep nemen of is het juist tijd om een
onboarding programma op te zetten? Wij kijken graag met je mee en helpen je bij het
realiseren en automatiseren van een goed traject. Voor een vliegende start van je
medewerkers én je bedrijf.
Benieuwd wat PAVO HR voor jouw medewerkers kan betekenen met betrekking tot
onboarden? Neem vrijblijvend contact met ons op!